Blog - Echo przeszłości: Jak pola morficzne Sheldrake’a spotykają archetypy Junga?

Projekt bez nazwy (91)

Intrygujące połączenie dwóch wizjonerów, które na nowo definiuje pamięć, ewolucję i ludzką duszę. Czy istnieje niewidzialna sieć, która łączy nas wszystkich? Zanurz się w fascynującą teorię!

Wyobraź sobie, że każda forma – od najprostszego kryształu, przez liść, aż po najbardziej złożoną ideę w ludzkim umyśle – jest kształtowana nie tylko przez geny i fizyczne prawa, ale także przez niewidzialną, energetyczną matrycę pamięci. To jest sedno teorii rezonansu morficznego autorstwa brytyjskiego biologa i filozofa, Ruperta Sheldrake’a.

Pola morficzne: Zbiorowa pamięć natury 

Sheldrake postuluje istnienie pól morficznych (lub morfogenetycznych), które działają jak niematerialne, samonaprawiające się matryce. Pola te przechowują i przekazują wzorce formy, struktury i zachowania dla każdego gatunku. Kluczem jest tu rezonans morficzny – mechanizm, dzięki któremu przeszłe formy i zachowania w danym gatunku rezonują, ułatwiając i przyspieszając ich pojawienie się w teraźniejszości.

To oznacza, że jeśli jedna populacja danego gatunku nauczy się nowej umiejętności (jak słynne sikorki otwierające butelki z mlekiem), wzorzec tej wiedzy zostaje zapisany w polu morficznym, a następnie jest łatwiej dostępny dla innych członków tego gatunku, nawet bez fizycznego kontaktu. Pole działa jak zbiorowa, dziedziczona pamięć natury, która nie jest magazynowana wyłącznie w mózgach.

Archetypy Junga: Pamięć ludzkiej duszy 

W tym miejscu wizja Sheldrake’a w naturalny sposób łączy się z koncepcją szwajcarskiego psychiatry i psychologa, Carla Gustava Junga. Jung nazwał najbardziej pierwotną, głęboką warstwę psychiki nieświadomością zbiorową. Uważał, że jest to dziedziczny, uniwersalny rezerwuar doświadczeń i wzorców, wspólny dla całej ludzkości.

Centralnym elementem tej nieświadomości są archetypy:

– uniwersalne, wrodzone wzorce psychiczne, obrazy i motywy, które organizują nasze doświadczenia. Archetypy, takie jak Bohater, Matka, Cień, czy Stary Mędrzec, nie są konkretnymi treściami, lecz formami lub predyspozycjami do generowania pewnych obrazów i reakcji (podobnie jak siatka krystaliczna jest formą, którą może przybrać materiał).

Synteza: Kształtowanie umysłu i świata 

  • Tożsamość formy: Dla wielu psychologów transpersonalnych, archetypy Junga można postrzegać jako psychiczne aspekty pól morficznych Sheldrake’a. Archetypy są wzorcami, które organizują myśli i emocje w ludzkiej sferze, zaś pola morficzne są wzorcami organizującymi formy i zachowania w świecie przyrody.

  • Rezonans pamięci: Rezonans morficzny tłumaczy, w jaki sposób archetypy mogą być dziedziczone poza czasem i przestrzenią, nie będąc zapisanymi w DNA. Wiedza i doświadczenia poprzednich pokoleń – ich reakcje na archetypowe wyzwania (np. relacje matka-dziecko, walka o przetrwanie) – zapisują się w polu morphicznym ludzkości (nieświadomości zbiorowej), a my mamy do nich dostęp na zasadzie rezonansu.

  • Wpływ na ewolucję świadomości: Jeśli jednostka doświadcza przełomowej, archetypowej transformacji lub tworzy nowy wzorzec myślenia, to na zasadzie rezonansu ułatwia innym jednostkom w populacji (i przyszłym pokoleniom) dokonanie podobnej zmiany. Jesteśmy połączeni w niewidzialną sieć świadomości.

Hipotezy Sheldrake’a, choć wciąż kontrowersyjne w głównym nurcie nauki, oferują elegancki i spójny most między biologiczną ewolucją a psychologiczną głębią. Sugerują, że nasz umysł, kultura i biologia są nieodłącznie splecione w dynamiczny kosmiczny taniec, w którym każda myśl i czyn jednostki ma potencjalny, rezonujący wpływ na całość. Jesteśmy jednocześnie indywidualnymi odbiornikami i nadajnikami w tej nieskończonej, zbiorowej pamięci.

Kluczowe publikacje i źródła:

  1. Dzieła Ruperta Sheldrake’a (Teoria pól morficznych/rezonansu morficznego):

    • Sheldrake, R. (1981). A New Science of Life: The Hypothesis of Formative Causation.

      • Komentarz: To jest podstawowa praca, w której Sheldrake po raz pierwszy wprowadził koncepcję pól morfogenetycznych i rezonansu morficznego jako mechanizmu dziedziczenia wzorców.

    • Sheldrake, R. (1988). The Presence of the Past: Morphic Resonance and the Habits of Nature (wyd. polskie: Obecność przeszłości: rezonans morficzny i nawyki natury).

      • Komentarz: W tej książce Sheldrake rozwija swoją teorię, odnosząc ją do kwestii pamięci indywidualnej i zbiorowej (gdzie zachodzi bezpośrednie połączenie z Jungiem).

  2. Dzieła Carla Gustava Junga (Koncepcja archetypów i nieświadomości zbiorowej):

    • Jung, C. G. (1968). Man and His Symbols (wyd. polskie: Człowiek i jego symbole).

      • Komentarz: Podstawowe wprowadzenie do jego koncepcji, w tym archetypów i nieświadomości zbiorowej, napisane w przystępny sposób dla szerokiego grona odbiorców.

    • Jung, C. G. (1959). The Archetypes and The Collective Unconscious (wyd. polskie: Archetypy i nieświadomość zbiorowa), Tom 9 cz. 1 Dzieł Zebranych.

      • Komentarz: Kluczowa praca naukowa Junga, w której szczegółowo opisuje teorię archetypów jako uniwersalnych wzorców psychicznych.

  3. Łączenie koncepcji (Psychologia transpersonalna i filozofia nauki):

    • Artykuły i wykłady Sheldrake’a bezpośrednio odnoszące się do Junga i nieświadomości zbiorowej, na przykład: "Morphic Resonance and the Collective Unconscious" (często publikowane jako fragmenty w esejach i na jego stronie internetowej).

      • Komentarz: Sheldrake sam wielokrotnie komentował, że jego pola morficzne dostarczają fizycznego mechanizmu dla zjawisk, które Jung opisał na poziomie psychologicznym. Archetypy są postrzegane jako wzorce w ludzkim polu morficznym.

    • Prace badaczy świadomości i psychologów transpersonalnych (np. Stanislav Grof, Bernardo Kastrup), którzy często używają rezonansu morficznego jako ramy do wyjaśnienia nielokalnych zjawisk psychicznych, w tym wspólnych snów, symboli i intuicji.

Materiały dodatkowe i wideo

  • Oficjalna strona Ruperta Sheldrake’a (www.sheldrake.org): Zawiera liczne eseje, artykuły i filmy, w których sam autor omawia rezonans morficzny i jego implikacje dla pamięci, natury i psychologii Junga.

  • Wystąpienia i dyskusje na YouTube: Sheldrake jest aktywnym prelegentem, a wiele jego rozmów na temat rezonansu morficznego i nieświadomości zbiorowej Junga jest dostępnych online. (Np. wspomniany w felietonie wywiad).

MoodSense - moodsense.pl

Jeśli artykuł Ci się spodobał, będzie nam bardzo miło, jeśli udostępnisz go na swojej stronie lub prześlesz znajomym. A jeśli masz pytania, śmiało napisz do nas: kontakt@moodsense.pl – z przyjemnością odpowiemy! Jesteśmy wdzięczni za zainteresowanie i ciepło pozdrawiamy!

Udostępnij znajomym:

Dołącz do nas